Die Ausnahme des Pop (2016)
Inhalt
Carl Schmitts These zum Ausnahmezustand hat eine ästhetische, geradezu avantgardistische Dimension, die ich für eine Hypothese zum Verhältnis von Serialität und Ausnahme im Pop fruchtbar machen möchte. Der Aufsatz zeigt, dass auch im Pop die Ausnahme interessanter als die Regel ist, und versucht aus dieser Beobachtung Konsequenzen für die Bestimmung von Verfahren des Pop zu ziehen.
»The exception is more interesting than the rule«, Carl Schmitt claimed 1922 in his Political Theology. The dictum aims at a definition of political sovereignty, but might be fruitful for a discussion of aesthetical problems as well after all. Schmitt continues: »In the exception the power of real life breaks through the crust of a mechanism that has become torpid by repetition.« This blatantly vanguard specification states a dialectical process of serialization and singularity, of the expectable and the exceptional that could be observed in popular cultures as well. The paper inquires the relations of the serial and the extraordinary in pop art and pop literature and attempts to enrich fundamental contributions of Moritz Baßler or Urs Staeheli with assumptions on the exception of pop.
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Zitierweise
Niels Werber, "Die Ausnahme des Pop", in: Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, 46. Jg., Nr. 3 (2016): S. 321-332.