Para­do­xes of Popu­la­rity: Between Hidden Cham­pi­ons and Invi­si­ble Ever­y­day Entre­pre­neur­ship

Working Paper Series

no. 11

19.01.24

Inhalt

Media disseminate popular images of entrepreneurship such as unicorns or hidden champions and contribute to popularizing selected types of entrepreneurship. As information intermediary, media play a crucial role in creating images of entrepreneurship. We aim to contribute a differentiated perspective by revealing how media influence popular images of entrepreneurship by analyzing both, the selectivity and social evaluation/assessment mechanisms used. We illustrate how evaluation regimes undertaken by expert bodies impact popularity. Both quantified as well as narrative elements of evaluation regimes underpin the supremacy of firms; partly underlined by linguistic expressions and narrative plots. Through our media analysis, we contribute to a broader understanding of popularity.

Keywords: content analysis, media, narratives, newspaper, popular entrepreneurship, evaluation regimes


Die Medien tragen als Informationsvermittler wesentlich zur Popularisierung ausgewählter Unternehmenstypen bei, indem sie populäre Unternehmensbilder wie die der Einhörner oder Hidden Champions verbreiten. Das Paper bietet eine differenzierte Perspektive. Es werden sowohl die Auswahl als auch die verwendeten sozialen Bewertungs- und Beurteilungsmechanismen analysiert, um aufzuzeigen, wie die Medien populäre Bilder von Unternehmertum beeinflussen. Es wird veranschaulicht, wie sich Bewertungsregime, die von Expert:innen durchgeführt werden, auf die Popularität auswirken. Da in diesem Beitrag sowohl quantitative als auch narrative Elemente von Bewertungsregimes integriert werden, trägt die Medienanalyse zu einem erweiterten Verständnis von Popularität bei.

Schlagwörter: Inhaltsanalyse, Medien, Narrative, Zeitung, populäres Unternehmertum, Bewertungsregime

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Zitierweise

Schmid, Simone und Friederike Welter (2024): „Paradoxes of popularity: Between Hidden Champions and invisible everyday Entrepreneurship“. Working Paper SFB 1472, no. 11. DOI: http://dx.doi.org/10.25819/ubsi/10485