New Perspectives on Old Pasts? Diversity in Popular Digital Games with Historical Settings (2023)
Abstract
With their increasing popularity, digital games have come to stage notions of history and the past for ever broader circles of recipients, thereby shaping what is understood, interpreted, and negotiated as history in popular contexts. Digital games with historical settings not only adopt already successfully popularized and widely mediated images of history. They also integrate current social debates into the historical worlds they construct and recreate. Using three highly popular representatives of the medium as examples, this article examines how the debates about diversity and the representation of People of Color, which have intensified in recent years, inscribe a particular social self-image into the mediated staging of history and thus offer new perspectives on the past.
Mit ihrer zunehmenden Popularität inszenieren digitale Spiele Geschichts- und Vergangenheitsvorstellungen für immer breitere Bevölkerungskreise und prägen damit das, was in populären Kontexten als Geschichte verstanden, interpretiert und verhandelt wird. Digitale Spiele mit historischen Schauplätzen übernehmen nicht nur bereits erfolgreich popularisierte und breit vermittelte Geschichtsbilder. Sie integrieren auch aktuelle gesellschaftliche Debatten in die historischen Welten, die sie konstruieren und nachbilden. Der Beitrag untersucht am Beispiel von drei ausgesprochen populären Titeln, wie die in der zweiten und der beginnenden dritten Dekade des 21. Jahrhunderts intensivierten Debatten um Diversität und die Repräsentation von ‚People of Color‘ ein bestimmtes gesellschaftliches Selbstverständnis in die mediale Inszenierung von Geschichte einschreiben und damit neue Perspektiven auf die Vergangenheit eröffnen.
Link
PDF available here: View
Citation
Schwarz, Angela and Milan Weber (2023): “New Perspectives on Old Pasts? Diversity in Popular Digital Games with Historical Settings”, in: Daniel Stein and Niels Werber (Ed.): New Perspectives on Pop Culture (Special Issue Arts). DOI: https://doi.org/10.3390/arts12020069.