Cheap Images. The Popularization of Art-Historical Color Reproductions in the 20th Century
B02
Our subproject explores how color art reproductions helped popularize art-historical knowledge throughout the 20th century. We investigate how new printing technologies and media practices transformed the way people viewed, understood, and shared artworks.
Our first research area explores the lively debates sparked by the mass production of color art reproductions around 1900. As industrial printing technology advanced, photomechanical color images created new ways for art to become popular – while also blurring traditional boundaries between ”high“ art and mass culture. We focus on publishers like E. A. Seemann and Friedrich Bruckmann, whose reproductions were often dismissed by art historians and educators as “garish,” “gaudy,” or even “provocative.” By analyzing these criticisms, we investigate how color reproductions gained acceptance in art education and visual culture despite initial resistance. Ultimately, we trace how these images transformed public perceptions of art.
In our second research area, we turn to the postwar era, when color reproductions took on a new role in a major UNESCO project. This initiative used a collection of color reproductions to promote a European art canon worldwide – claiming to foster cultural exchange and democratization, especially in Africa and Asia. In doing so, we scrutinize the underlying assumptions about emotional accessibility as well as the media practices of canonization. A key emphasis is placed on a critical and decolonial perspective: we interrogate how this UNESCO initiative positioned itself within the tension between Eurocentric knowledge systems and global diversity, and what conflicts and transformations emerged as a result.
By studying these two pivotal moments in the history of art reproduction, we aim to illuminate the broader cultural, technological, and ideological shifts that shaped the mediation of art in the modern era.
Veranstaltungen
Bildikonen des Populären
Workshop
03. – 04. Juli 2025
AH-A 210/11 und 217/18
(Herrengarten)
Amazing Superbugs – Das große Krabbeln im Comic
conference
31. Januar – 01. Februar 2025
Clemens Sels Museum Neuss
Am Obertor
41460 Neuss
Ein Bild für alle Fälle - Sammelkarten von Stollwerck bis Liebig und Panini bis Pokémon
Workshop
26. – 27. Januar 2024
Clemens Sels Museum Neuss
Am Obertor
41460 Neuss
Das Populäre der Anderen – Vulgarität im Ausgang der Vormoderne. Figuren – Praktiken –Bewertungen
conference
21. – 23. November 2023
Ort: AH-A 217/218
Mythen und Mittelalter. Paradigmen einer Bildästhetik der Fantasy (1880–2020)
conference
Tagung
13. – 15. März 2023
Kunsthochschule Weissensee Berlin
Spanische Kunst – deutsche Kunstgeschichte. Reproduktion, Popularisierung, Kritik
arbeitsgruppe
17. November - 18. Dezember 2022
Hauptbibliothek Adolf-Reichwein-Straße (AR)
Consulting Scholars
Workshop
07 . September 2022
9:30 – 16:30 Uhr
Ort: Vortragssaal des Museums für Gegenwartskunst
Unteres Schloss 1
57072 Siegen
Präfigurationen von Pop, Popularität und Populismen
Workshop
Präfigurationen von Pop, Popularität und Populismen
02. Dezember 2021
Serialität des Populären: Strukturen. Sammeln. Ökonomien.
Workshop
Serialität des Populären: Strukturen. Sammeln. Ökonomien.
11. - 12. November 2021
Publikationen
Buntheit in Kunst und fotomechanischer Reproduktion um 1900. Oder: „Die Kunstgeschichte ist kein Möbelmagazin“ (2024)
Andere wissenschaftliche Publikation
read moreDas Populäre der Anderen – Vulgarität im Ausgang der Vormoderne (2024)
Publication with qa
read moreDas Populäre der Anderen – Vulgarität im Ausgang der Vormoderne. Figuren – Praktiken – Bewertungen. Einleitung (2024)
Andere wissenschaftliche Publikation
read moreDas Volk liebt die Farben. Die Vulgarität des Bunten in der Schmutz- und Schunddebatte (2024)
Andere wissenschaftliche Publikation
read moreFantasy Aesthetics. Visualizing Myth and Middle Ages, 1880–2020 (2024)
Publication with qa
read moreUnicorns in Contemporary Popular Culture (2024)
Andere wissenschaftliche Publikation
read moreZur Reflexivität des Populären und seinen historischen Ermöglichungsbedingungen
Working Paper Series
no. 14